tisdag, maj 23, 2006

Plastslöjd och ordning på sladdarna

Efter en dryg veckas användning var det dags att ta en kort garagesession igen. Innerbakskärm stod högst på priolistan, det kan bli regn imorgon och jag har tänkt köra till korpmatchen i Farsta imorgon kväll. Istället för knöla in hojen i skyddsrummet där den huserade förut blev det en tillfällig inhysning i cykelförrådet, med oväntad dörrmålning. Framlampan är som synes redan fixad, insatsen passade så fint, så fint i huset, det var väldigt enkelt att skruva ihop, och sladdhärvan fick plats, trots det grundare huset. Jag köpte en standard H4-lampa på macken, det finns ju starkare, men jag tvivlar på att det är så lyckat med ett mc-elsystem från 70-talet. Jag har inte kört i nåt riktigt mörker, men den verkar lysa riktigt bra.

Ett nytt handtag till vänster sida har jag också hunnit montera, även om det inbegrep en runda tillbaka till raceway eftersom jag noterade att handtaget var för stort, och ville byta mitt nyinköpta par till ett mindre. Jag kanske borde ha tänkt på att prova det andra handtaget också - det som inte skulle sitta på den litet tjockare gasrullen...



Huvuduppgiften var dock att tillverka en ny innerbakskärm. Efter litet måttande och en teori om att nån sorts plastförpackning nog kunde tjäna som råmaterial köpte jag en 25-liters vattendunk på macken, i vit plast. Ur den skar och sågade jag ut en avsmalnande bit på drygt 30 cm, som jag borrade fyra hål i. Plast är riktigt roligt att jobba med! Det var inga större konstigheter att få fast den, den passar bra och ser ut att kunna fylla sitt syfte också. Möjligen är den något smal, men den syns å sidan knappt alls. Jag har tre sidor kvar av dunken om jag skulle behöva göra en ny bredare. Tanken var först att lacka den med den halvmatta svarta färgen jag köpte, vilken ju även ska appliceras på de blå plastbitarna jag använder som bakljus- och blinkersfästen, men jag orkade inte riktigt.

Med kablarna till bakljuset exponerade började jag återigen försöka förstå mig på varför bara den ena glödtråden i lampan lyste, på både broms- och bakljus. Efter litet följa-sladd-lek och testande var det rätt klart: Jag hade lyckats sätta alla tre sladdarna fel. Så det var bara att flytta "jordkabeln" till bakljuset, "bakljuskabeln" till bromsljuset och "bromsljuskabeln" till jord – eller nåt. Nu funkar det i alla fall.

Passade även på att linda sidostödet med tejp, eftersom det ligger mot ljuddämparen hela tiden. Till mitt nya skivbromslås följde det med ett litet fodral som jag har monterat på ramen vid vänster fotpinne, verkar funka rätt bra.