torsdag, mars 30, 2006

Nytt styre, kass strålkastare, lång bromsslang

Det är onekligen smidigt att köpa en hoj som på sina håll är identisk med min förra hoj (CB500 Four -76), i princip hela "framvagnen" eller vad det nu heter på motorcyklar är likadan. Vilket kom väl till pass när jag skulle byta styre idag. Clip-on var ju en möjlighet, men jag lyckades övertala säljaren att skicka med det Randall-styre han hade liggande, tror modellen brukar kallas clubman, och jag ville prova med det.

Började med att dra loss vänster handtag, en obegripligt obekväm historia i för hård plast, som visade sig vara fastgeggad med nåt som kanske var kontaktlim. Sen gick varken kopplingshandtaget med tillhörande elreglage eller gas/bromshandtaget att ta loss utan att lossa alla vajrar och kablar, så jag lossade styret istället. Med styret löst i luften gick det att ta bort resten av prylarna och resultatet blev som på bilden till höger.

Med det nya styret visade det sig att kopplingsvajern, bromsslangen och kablarna var tvungna att dras om, under mätarna, som därför behövde lossas. För att komma de muttrarna bättre började jag lossa strålkastaren och märkte då att den var sprucken - eftersom vänsterfästet bara vred runt. Okej, ta bort glaset och lampan då, så att man kommer åt muttern på insidan. Då har givetvis en av skruvarna rostat fast och krysspåret är obefintligt. Under hela proceduren har jag alltså ett löst styre liggande på styrhuvudet med handtag halvmonterade, hela tiden på väg att repa tanken när jag pillar runt. Det har sina nackdelar att jobba "enkelt" eller "snabbt", dvs att inte metodiskt ta bort allting och sedan jobba i lugn och ro, utan låta så mycket som möjligt vara. Nåväl, nu är styret på plats, framlampan får jag ta tag i en annan dag. En snabb provsittning gav positivt resultat, skön lutning, och jag tror jag tycker det är snyggt också.



Jag tror backspeglarna ska bort, kanske sätta en sån där liten i vänster styrände istället?

3 Comments:

At 11:01 fm, Anonymous Anonym said...

Kom igen, lämna chevan (elle vad det nu var för monsterbil du hade) och bilsnacket; framgaffel heter det och inget annat!

"Fastrostat", sånt händer bara en japan, aldrig en genuin Engelsman. Där är allt oljeindränkt från en läckande motor mm samt lossvibrerat för länge sedan. Inget ont utan något gott. I England finns bara skiftnyckel och skruvmejsel så där är alla skruvar och muttrar runda sedan länge; rörtång är ett undervärderat hjälpmedel i motorcykelsammanhang.

Blir det premiärtur i påsk eller ligger du bara på sofflocket?
/kjell

 
At 12:37 em, Blogger Petter said...

Låter ju uppmuntrande med de engelska erfarenheterna, vibrera ska ju tydligen min hoj också göra, får väl se - dock inte i påsk, då ska jag i stället se hur det går för far och bror när de ska försöka få liv i en 125:a från tidigt 70-tal som stått still i uppemot 15 år...

 
At 10:15 em, Anonymous Anonym said...

Cafe racers Rocks
See you!!!!

 

Skicka en kommentar

<< Home